Thursday 8 January 2015

Resepi Kek Batik Simple!

Assalamualaikum. Hai uolls. 
Alhamdulillah, Bella dah selesai final exam untuk sem ini. Yang bestnya, habis exam awal seminggu daripada orang lain. 1st time habis exam awal. Sebelum ini antara yang habis exam lewat jugak. Sebab tu jadi excited tu lebih sikit kali ini. Disebabkan agak lama juga tak aktif sangat berblogging ini, Bella nak share satu resepi yang sangat simple. Sesuai sangat untuk uolls yang baru nak berjinak-jinak dengan dunia masakan atau yang tak ada masa nak buat yang susah. Tak perlu masuk oven pun. Campak-campak ja, letak dalam peti sejuk dan boleh ngap!! Bella nak share resepi kek batik yang sangat simple dan diminati ramai. 

Bahan-bahannya :

- 1 paket milo kecil
-1 paket biskut marie (dipatahkan dua)
- 1 ketul butter 250 gram (guna marjerin pun boleh ja)
- 1 sudu besar esen vanilla (nak bagi ada rasa vanilla sikit kan)
- 1/2 tin susu pekat (boleh kurangkan atau lebihkan ikut citarasa masing-masing)


Cara-caranya :

1) Masukkan seketul butter, sepaket milo kecil dan susu pekat ke dalam periuk atau kuali. Kacau selaju yang mungkin sebab bahan-bahan ini mudah melekit.
2) Apabila dah nampak sekata dan buih-buih mendidih, masukkan biskut marie. Kacau lagi sehingga semua biskut disaluti dengan coklat. Bila dah sekata, tutup api.
3) Masukkan ke dalam loyang atau apa-apa bekas. Tekan permukaan kek batik dengan sudu. Mampatkan kek ke seluruh loyang atau bekas.
4) Masukkan ke dalam peti sejuk sekurang-kurang 4 hingga 5 jam. 
5) Kalau nak sedap lagi, taburkan nestum atau kekacang kat atas permukaan kek batik.


Siap untuk dimakan. Selamat mencuba uolls sekalian. Simple ja kan! :)

Yang satu tu Bella letak terus dalam bekas, yang lagi satu Bella lapikkan dengan plastik. Mudah nak potong sebab tak melekat kat bekas tu.


Tadaaaaa!! 
Kek batik simple siap untuk dimakan. :)


Love all of you to the moon and back. Till we meet again. XOXO. :)

No comments:

Post a Comment